Voihan klovnikrokotiilin kyynel ja köyhät vegaaniritarit

Shitter_Limited_-_Syö_paskaa

Internetissä on näemmä taas vellonut kuin geenimuunnellun soijapurilaisaterian jäljiltä Mikko Kärnän vatsassa. Tällä kertaa debattia on väännetty pellepurilaisketjun uudesta vegaanisesta hampurilaisesta.

Lihabisnekseen, työläisten oikeuksien polkemiseen, roskaruoan lapsille markkinointiin (ja huokeaan diilaamiseen), sademetsien kaatamiseen, ympäristön roskaamiseen sekä kyynärpäätaktiikan käyttöön brändäytynyt kapitalismin airut, tunnettu roistofirma, on aistinut markkinavainullaan pohjoismaiset muutoksen tuulet, haistanut kuluttajaheinikon seasta mehevän kasvinsyöjälauman, jolla on nykyään myös joukkovoimaa. Näin ollen se on tuonut Suomen sekä Ruotsin keskenään lähes identtisiin, satoihin toimipisteisiinsä myyntiin vegaanisen purilaisen.

Enemmistöä vegaaneista – sekä kaikenlaisia vieraasta pöydästä huutelevia sekasyöjiä – on näyttänyt raivostuttavan se, että kaikki vegetaarit eivät olekaan niin innoissaan.

Pellepurilaisfirmaan penseästi suhtautuvien vanhoillisvegetaristien nöyryyttämiseksi on keksitty muun muassa seuraavia ennenkuulumattoman huikeita argumentteja:

 

”Käyt kuitenkin ruokakaupassa eli tuet S- tai K-ketjua. Kaksinaismoralisti!”

”Miten vegaani voi suhtautua kielteisesti jättifirman vegaanipurilaiseen?”

 

Tuntuu vaikealta edes lähteä vastaamaan tällaisiin älyllisiin Olkiluotoihin, joten vastaan tyhmään kysymykseen parilla vastakysymyksellä.

Verraten pikaruokaketjun boikotointiin, kuinkahan realistista on välttää kulutusvalinnoillaan Suomen kahta hallitsevaa ruokakauppaketjua?

Muutenkin vertaus ontuu, koska tässä naitetaan kahta ihan eri ilmiötä. Ruokakaupat eivät ole yhteiskunnalliselta merkitykseltään edes ihan samalla pelikentällä kuin monikansalliset pikaruokaketjut. Boikotoisitko itse suomalaisten ruokakauppaketjujen epäkohtia ostamalla tonnilla vegaanipurilaisia pikaruokalasta?

Toinen kysymyksistä sisältää perustelemattoman oletuksen siitä, että vegaanipurilainen nähtäisiin ilmiönä jotenkin haitallisena. Ei näin taida kukaan kokea, vaan kapitalistisen suuryrityksen suitsuttaminen on tietysti omiaan herättämään närää.

Koen jättifirman vegaanipurilaisen positiiviseksi merkiksi siitä, että veganismi on jo pitkälti vakiinnuttanut vähintäänkin orastavan asemansa Suomessa ja Ruotsissa. Se on hienoa! Bravo!

Kiitos teille kaikille kasvisruoan puolesta kampanjoineille sekä lompakoillanne äänestäneille viisaille ihmisille! Olette sankareitani!

Mutta minulle tämä yksi tuote hampurilaisketjun myyntiartikkelina on vain pikkiriikkinen asia laajemman muutoksen sivupolkuna. Suhtaudun jättifirman vegaanipurilaiseen mahtavana merkkinä, mutta hieno koriste pakettiin ei saa ostamaan koko sisältöä ja tukemaan samalla globaalisti epäreilua yrityskulttuuria.

Kuinka kyyninen pitää olla, jotta kuvittelee positiivisen muutoksen olevan kiinni vain jostakin roskaruokajätistä?

Jättifirman vegaanipurilainen ei ole syy, vaan seuraus. Mäkkäristä ei tule Greenpeacea (eikä edes Gold & Greeniä) tälläkään, kun ei huikeilla summilla pyörittämillään viherpesukampanjoillaankaan. Yksi vegaanivaihtoehto listalle on tietysti vähintä, millä monikansallinen ravintola voi paskaista turkkiaan koittaa nuolla puhtaaksi. Itse en lähtisi vegaaniherkun toivossa putsaamaan ruskeaksi jäänyttä kohtaa tuon ravintolaketjun anatomiasta.

Klovnipurilainen on herättänyt jopa erään ”päivystävän anarkistin” ylistyssanoihin uuden tuotteen merkityksestä.

Minäpä yritän nyt päivystävänä paskapäänä tässä hieman kommentoida joitakin hajanaisia poimintoja.

McDonald’s ruokkii päivässä prosentin maapallon väestöstä. Se on toimija, jota ei voi ohittaa.”

Ruokkiiko? Ihan oikeasti?

Kuulostaa kamalalta. Sellainen ongelma tulisi ratkaista, eikä syventää kuoppaa. Tosin on hiukan sekopäistä yksinkertaistamista väittää, että yksi ravintolaketju ruokkisi yhden prosentin koko maapallosta yhtenä päivänä. Äh, en edes aloita tästä, millä laskennallisella häränpyllyllä tällaiseen retoriseen tulokseen on pyllähdetty.

Joka tapauksessa kyllä tuollaisen toimijan ohittaa aivan helposti, sen kun kävelee ohi. Vaikka ostaisit kuinka monta vegaanipurilaista kyseisen toimijan pisteestä Helsingissä, niin jonkin köyhän maan lähiöissä ei veganismi tai mikään muukaan positiivinen kehityssuunta edisty yhtään mihinkään, päinvastoin.

Jos yhtäkkiä lähes 300 uutta ravintolaa myy vegaanista ruokaa, sen kuluttaminen mahdollistuu aivan uudelle ihmisryhmälle. Sille, joka ei voi tai halua käydä kalliolaisissa hipsteriluolissa. Kolmen euron asematunnelibursa on erilainen kokemus kuin 15 euron artesaaniburgeri, mutta niin sen kuuluu ollakin.”

Vegaaninen ruokavalio on ollut jo pitkään täysin mahdollista ihan kaikille kotimaisille ihmisryhmille. Kehitys ei ole tapahtunut yhtäkkiä. Jotkut ovat tehneet vuosikymmeniä töitä sen eteen.

Jokin hampurilaisjätin viherpesukampanjassa on äärimmäisen toimivaa, kun anarkistiksi itseään kutsuva yhteiskuntakriitikko liittyy omalla ajalla yrityksen vapaaehtoiseen street teamiin ja roiskii samalla pienet ravintolayrittäjät lokaan, suorastaan kokoomuslaisen bemarikännikuskin virtaviivaisuudella:

Täällä burgereitaan tilaavat ihmiset näyttävät eri väestönluokalta kuin kallion hipsterivegeravintoloissa.”

”Kalliolaiset hipsteriluolat”, ”hipsterivegeravintoloissa”, ”artesaaniburgeri”, ”näyttävät eri väestöluokalta”. Että mitäh? Missä todellisuudessa Auvinen oikein elää? Luulin eksyneeni vahingossa jonkun häikäilemättömän – mutta suorastaan runollisen – kokoomuspoliitikon seinälle.

Tuntuu varmasti pienyrittäjistä mukavalta, kun paikallistaloutta jyräävän jättifirman hampurilaispöydistä käsin huudellaan internettiin solvauksia.

Onko Auvisella mitään tajua markkinatalouden valta-asetelmista? Lipsahdettiinko tässä nyt jonkinlaiseen käänteistodellisuuteen, jossa reilussa ja tasavertaisessa kilpailuasetelmassa operoiva, köyhät pelastava klovniravintola tarjoaa hyvää hyvyyttään halpaa ravintoa köyhille ressukoille, samalla kun pahat kalliolaiset vegaanifirmat yrittävät riistää ihmiskuntaa kamalilla – lompakot ja vatsanpohjat tyhjentävillä – artesaaniburgereillaan?

Mikä helvetti edes on artesaaniburgeri?! Millä se burgeri pitää kyhätä jos ei käsin, että kelpaa? 3D-tulostimellako?

Oma suhtautumiseni uuteen vegaanitulokkaaseen on seilannut laidasta toiseen. Olen ymmärtänyt hyvin markkinataloushenkisempien vegaanien kärpäsmäisen innon uuden läjän äärellä. Sehän on ihan loogista.

Veganismia tahdotaan tukea, monesti näemmä hinnalla millä hyvänsä.

Ymmärrän kyllä epätoivon tuotantoeläinten ja ympäristön puolesta. Ymmärrän myös sen, että nyt puhutaan kenties yhdestä maailman vaikutusvaltaisimmista brändeistä, joka on jo jonkin aikaa yrittänyt kiillottaa pintaansa sen jälkeen, kun on ensin valta-asemansa kyseenalaisin keinoin vakiinnuttanut.

Silti tunnetusti ympäristölle, eläimille ja työläisille haitallisen ja epäreilun globaalin yrityskulttuurin nikamia pitkin huipulle rynnineen, lihaisan jättifirman suitsuttaminen, sitä kritisoivien yksilöiden (tai sen kanssa asiakkaista kilpailevien paikallisten yritysten) kustannuksella, saa verenkeittimen minullakin päälle.

Tähänkö on todella tultu?

Mainokset

Tietoja jussinevalainen2013

Yhteiskunta, otan sen henkilökohtaisesti. Henkilökohtainen, syytän siitä yhteiskuntaa.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s