Forssan kantaan, Kanta-Forssaan!

Maassamme on vielä jäljellä joitakin upeita suomalaisen kulttuurin pyhiä kehtoja, varsinaisia aarreaittoja. Yksi tämmöinen paikka on nimeltään Forssa.

Forssa on noin Luxembourgin kokoinen alue. (Lähde: Kummeli)

Vaikka se tuntuisi kuinka vastenmieliseltä hyvänsä Kehä III:n sisäpuolella asuvasta, maataloudesta ja villistä, kesyttämättömästä luonnosta vieraantuneesta urbaanista ihmisestä, niin ajatellaanpa hieman forssalaista kulttuuria. forssa

Minäkin olen kaupunkilainen, mutta on aina ollut hauskaa ajatella forssalaisia. Kenestäpä ei? Minulla on aina ollut todella positiivinen ja iloinen kuva Forssasta. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että laadukkaan musiikin ystävänä en ole voinut olla välttymättä kuulemasta eräitä Forssasta kirjoitettuja kappaleita. Näistä Forssan epävirallisista kansallislauluista mainittakoon esimerkiksi Jope Ruonansuun ”Vorssasta” ja Akin & Turon ”Forssan poikien raikulilaulu”. 

Forssassa ollaan oltu viime aikoina näkyvästi huolissaan siitä, että forssalainen hyvinvointi, geenit ja menestys ovat olleet vaarassa mennä pilalle vastaanottokeskuksen käynnistettyä toimintansa Forssassa vuoden 2016 alussa. Monikulttuurisuus on jo nyt runnellut forssalaista hengenmaisemaa ennennäkemättömällä tavalla. Yksi kenties forssalaiseen kulttuuriin huonoiten istuvista kulttuuri-ilmiöistä on alkanut rumentamaan muuten niin kauniita Forssan katuja ja vastaanottokeskuksen edustaa: mielenosoitukset.

Ennen Forssassa naureskeltiin huvittuneina ja epäuskoisina vetelien kaupunkilaisten hupsuille harrastuksille, mutta nyt Forssassa paniikki ajaa ihmiset ulos kodeistaan ja sikatiloiltaan, mieltä osoittamaan.

Muitakin kulttuuriongelmia on syntynyt. Moni ulkomaalaistaustainen henkilö on tutustunut paikallisaktiivien esittelemänä forssalaiseen kulttuuriin, mutta yksi ei-kantaforssalainen on typeryyttään ja alkukantaisuuttaan pilannut sen kohdistamalla kulttuurin väärin. Forssalainen poliisi kommentoi tilannetta: ”Hyvä sääntö on, että kannattaa pyrkiä olemaan kaikkien kaveri, Tero Seppänen sanoo.” Forssalaisten mielestä poliisikin on jo mennyt monikulttuurisuushapatuksesta sekaisin. Forssalaiset eivät ymmärrä miten horinat kaikkien kanssa kaveeraamisesta liittyvät forssalaiseen tapakulttuuriin, jonka piirissä kaverit tulevat tasan Forssasta, jos sieltäkään.

Tämä koko Forssan alueella valtavan yksittäistapauksen mittaiseksi paisunut ilmiö, jossa forssalaisiin kohdistuu vierasperäistä väkivaltaa, on todella herättänyt syvää huolta kantaforssalaisissa. Onko kukoistava forssalainen kulttuuri ja noususuhdanteinen taloudellinen sekä sosiaalinen turvallisuus uhattuna?

Forssalaiseen kulttuuriin kuuluu perinteisesti kiinteänä osana sellainen kamppailu-urheilu, joka kohdistuu yleensä ”hesalaisiin” tai keihin hyvänsä muihin forssaantunkeutujiin eli ”fotuihin”. Forssalaisella nakkikioskilla on myös joskus kuultu tästä nimityksestä nerokkaana väännöksenä nimitys ”tofu”. Sillä viitataan nerokkaasti kaikenlaisiin ei-kantaforssalaisiin ituhippeihin: ”Mitä sä vitun tofu mulkkaat, haluuks turpaan!?!”

Viime aikoina perinteistä forssalaista nuorison kisailukulttuuria rumentamaan on siis kantaforssalaisten kauhuksi nyt syntynyt uusi epäurheilijamainen alalaji: sellainen jossa kantaforssalainen osapuoli hakataan.

Ajoittain perinteinen forssalainen urheilulaji, kujanjuoksu, on kyllä myös perinteisesti voitu kisailla kahden forssalaisen välillä, varsinkin jos toinen joukkueista on pienempi ja ärsyttänyt toista joukkuetta esim. ”mulkkaamalla”. Forssalainen kulttuuri ei kuitenkaan hyväksy sellaista kujanjuoksua tai muuta fyysistä urheilulajia, joka kohdistuu vierasjoukkueen pelaajan toimesta kantaforssalaiseen. Se on sääntöjen vastaista.

Forssalaiset ovat myös huolissaan siitä, kuinka vastaanottokeskus tulee vaikuttamaan – ja on vaikuttanut jo nyt – kantaforssalaisten naisten perinteisesti äärimmäisen tasa-arvoiseen asemaan. Esimerkiksi siitä paikalliset ovat olleet erityisen ylpeitä, että Forssassa monesti miehekkäinä pidettyihin joukkourheilutapahtumiin, kuten joukkotappeluihin osallistuu myös tyttöjä. Forssalaisten tietolähteideni mukaan on huolestuttavaa, että sen sijaan vastaanottokeskuksen vierasjoukkueessa on aktiivisina jäseninä vain miehiä, jotka ovat – karvoituksensa perusteella huonosti – naamioituneet pojiksi.

Omien kokemusteni – sekä tekemäni pienen gallupin – pohjalta Forssa on ollut aina hyvin otollinen paikka nauttia ilmaisesta väkivaltaurheilusta tai vähintään sen uhasta, varsinkin turistin roolissa, yöelämän puitteissa ja nuorten miesten harrastuksena.

Helsinkiläinen ”Suomi ensin!” -liike järjesti Forssassa mielenosoituksen torstaina 25.8.2016. Kansanliike-nettisivujen tiedotteen otsikossa päivämääräksi tosin mainittiin hämäyksenä 24.8, jotta lukutaitoiset (joihin kantaforssalaiset harvoin kuuluvat) eivät tulisi häiritsemään tapahtumaa kaikenlaisella pelisäännöt sekoittavalla järjenjuoksulla ja itseilmaisulla. Jos järjenjuoksun sotkee kujanjuoksuun, menevät jalat ristiin ja kaikki on pilalla. Mielenosoituksessa vaadittiin vastaanottokeskuksen sulkemista. Paikalla olleen HS:n toimittajan Kalle Koposen mukaan mielenosoitukseen osallistui varsin paljon lapsia ja teinejä, mikä kertoo forssalaisen nuorison yhteiskunnallisesta aktiivisuudesta, siinä missä joukkotappeluihin osallistuminen tervehenkisestä urheilija- ja kilpailuhengestä.

Tämän taisteluhengen innostamana halusin tutustua lähemmin siihen Ydin-Forssaan, jonka säilyttämisen ja turvaamisen puolesta etenkin forssalainen nuoriso on nyt kunnostautunut ja lähtenyt taistelemaan kaikenlaisia fotuja eli forssaantunkeutujia vastaan talikot tanassa.

Seurattuani hetkisen uutisointia forssalaisten kamppailusta ulkopuolisten uhkaaman hädänalaisen kulttuurinsa puolesta, päätin kysellä hieman kokemuksia Forssasta eräältä ystävältä, joka on viettänyt enemmänkin aikaa Forssan alueella opiskellen. Informanttini on tutustunut siinä samalla paikalliseen kulttuuriin laajalti; hänellä on kokemusta forssalaisesta koulutussivistyksestä nakkikoskikulttuuriin sekä paikalliseen yrityskulttuuriin. Hänen kauttaan saisin Forssa-nälkääni lieventämään varmasti täyttävämmän, henkilökohtaisemman annoksen Forssaa.

Ystävän konsultointi tuotti heti positiivisia tuloksia: Forssassa on kuulemma yksi parhaista divareista, mistä löytyy rutkasti hyviä punk- ja hevi-vinyylilevyjä, kauhuleffoja ynnä muuta sellaista mukavaa. En tiedä ovatko nämä Forssaan eksyneiltä, pahaa-aavistamattomilta turisteilta forssalaisessa kansalaistullissa perittyjä tai forssalaisesta kujanjuoksusta kotikenttäedun siivittämänä voitettuja herkkuja, vai onko forssalaisilla huono maku, kun pitää kaikki hyvä myydä divariin turistien osteltavaksi.

En tullut kysyneeksi ystävältäni, löytyikö paikallisesta divarista esimerkiksi Cheekkiä tai vaikka Klamydiaa. Klamydiaa löytyi kuitenkin erään tutkimuksen mukaan niin paikallisen huoltoaseman vessan, kuin samaisen huoltoaseman kaupankin laarista. Kun tämän tutkimustuloksen innoittamana forssalaisilta kysyttiin pikaisessa katugallupissa, että onko Forssasta löytynyt klamydiaa, kertoi yksi kantaforssalainen nuori ja arvostettu automekaanikko – ”välivuotta” viettävän elämäntaiteilijaystävänsä säestyksellä – että kaikki klamydia mitä Forssaan tuodaan, on tullut vierasperäisesti kirottujen fotujen mukana Tammelassa (vähän niin kuin Forssan Vantaalla) sijaitsevan opiskelija-asuntolan kautta.

Tietysti forssalainen kulttuuri on ehtinyt kukoistamaan ja kasvamaan tähän päivään asti, joten forssalainen kulttuuri on varmasti kehittynyt jo huomattavasti niistä muinaisforssan ajoista, jolloin ystäväni vielä opiskeli paikkakunnalla 2000-luvun taitteen tienoilla. Forssan kehitys kiihtyi jo ennen vuosituhannen vaihdetta. Esimerkkinä tästä harppauksesta mainittakoon, että Forssan ammattikoulu vaihtoi nimensä jo aikanaan Forssan ammatti-insituutiksi.

Erityisesti forssalaisen nykykulttuurin osalta kiinnostaisi tietää, onko jo silloin millenniumin tienoilla herännyt veganismibuumi jatkanut kasvuaan. Ystäväni nimittäin kertoi, että heti ensikosketuksenaan Forssaan, osuttuaan paikalle paikalliseen kulttuuritapahtumaan (mopojen ja traktorien kokoontumisajot), olivat lokaalit kulttuurivaikuttajat piirittäneet heidät ajoneuvoillaan ja paikalliseen tapaan (eli huutamalla) kommunikoiden käskeneet heittämään nahkatakit roskiin.

Forssalaisten kanssa ystävystyttiin kuitenkin nopeasti, ja kohta jo pelattiin forssalaista mopopooloa, eli fomopooloa, jossa on ideana ajaa fotun ohi ja pyrkiä lyömään fotu mahdollisimman tehokkaasti pois Forssan alueelta, suoraan mopon selästä käsin, joko paljain käsin tai sitten mailalla. Pisteitä sai myös siinä, jos fotu saatiin ahdistettua aina hyvän osuman jälkeen huutamaan mahdollisimman monta kertaa: ”Olen fomo!”

Myöhemmin yöllä pelailtiin vielä eräänlaista forssalaisten versiota pesäpallosta (metallisilla mailoilla) sekä herrasmiesmäisesti miekkailtiin kadun varsilta mukaan sattuneilla oransseilla muoviputkilla.

Nyt ovat miehet tulleet vierailta mailta ja pilanneet nämä rehdit kantaforssalaisten nuorten harrasteet omituisilla ja väkivaltaisilla kulttuureillaan ja villeillä uskonnollisilla menoillaan.

Koko muu Suomi kuitenkin tukee täysin forssalaisten pyrkimyksiä itsenäisyytensä säilyttämiseen sekä kantaforssalaisten kamppailuja forssalaisen kulttuuri-identiteetin pelastamisen puolesta. Enemmistö Suomen kansasta toivoo, että forssalaiset saisivat pitää Forssansa.

Kun Forssaa ympäröivän Suomen asukkailta on kysytty josko he haluaisivat, että Forssa liitettäisiin Suomeen, on kysely poikinut muun muassa seuraavanlaisia vastauksia:

”Ei helvetissä! Pysykööt siellä!”

”No kunhan osaavat käyttäytyä, mutta mitään rikollisia ei kyllä tarttis raijjata tänne.”

”Vähän huolettaa, että miten forssalainen kulttuuri istuu tänne, kun on niin takapajuisia uskomuksiakin niillä kuulemma.”

” Näitten elättäminen näkyy ylimääräisinä veroina ja tuplattuina ylinopeus sakkoina. Näillä forssalaisilla on omassa kylässään tekemistä yllinkyllin. Sinne ne meneekin jo suomesta sossun rahat tilille.”

”Onhan ne kai aika kovia urheilussa kuulemma, että jos laitettais olympialaisiin vaikka… tai lumenluontihommiin, kun siellä on paljon niitä raavaita nuoria miehiä joilla pysyy lapio hyvin kädessä.”

Joku väitti joskus, ettei Forssasta on vaikea löytää työpaikkaa. Näkemys on turhan kyyninen, sillä kun viimeksi vilkaisin niin löysin potentiaalisen työpaikan heti:

Haluatko johtaa Forssan uuteen kukoistukseen? Forssan kaupunginjohtajan paikka on ilmeisesti vieläkin auki. Toimi heti, sillä paikka on varmasti haluttu!

 

—————————————————————————–

Aiheeseen liittymätön kirjallisuussitaatti:

”Darwinin Lajien synnyn ilmestyessä 1859 oli jäljellä yhdeksän tasmanialaisnaista eikä yksikään ollut enää hedelmällisessä iässä. Viimeinen tasmanialaismies, William Ianney, kuoli vuonna 1869. Ruumiin pää ryöstettiin jo ennen hautajaisia, myöhemmin luurangon muut osat ryöstettiin haudasta.” (s. 168)

Sven Lindqvist: Tappakaa ne saatanat!

 

untitled-1.jpg

Mainokset

Tietoja jussinevalainen2013

Yhteiskunta, otan sen henkilökohtaisesti. Henkilökohtainen, syytän siitä yhteiskuntaa.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s