Muukalaisia seurakunnan kaaoskahveilla

Olisi mukavaa jos vakavia yhteiskunnallisia asioita kommentoivat ihmiset perehtyisivät edes pintapuolisesti aihepiiriin, ennen kuin säntäilevät huutelemaan näkemyksiään. En tiedä mitään kyllästyttävämpää, kuin kaiken ajan hukkaaminen perusasioiden kanssa näpertelyyn, ilmiselvien väärinkäsitysten oikomiseen ja loogisten rautalankojen sekä ratakiskojen kanssa voimailuun, varsinkin kun eräät kaiken hyvän vastustajat rynnivät ne puupäillään kuitenkin aina lopuksi umpisolmuun.

Viime aikoina näkemyksiä on syljeskelty (taas) maahanmuuttoon liittyvän keskustelukentän laitamilla.

Tavallaan on ymmärrettävää, että aihepiiri herättää nyt keskustelua, onhan Suomeen pyrkinyt ja pyrkimässä jonkin verran pakolaisia Euroopan läpi Syyriasta. Ei, ihmiset eivät kuitenkaan ”tulvi”, he tulevat ensin veneellä ja jos säilyvät hengissä, he myös kävelevät yllättävän suuren osan matkasta.

Yksityishenkilön roolissa minä toivotan joka ikisen pakolaisen sydämellisesti tervetulleeksi Suomeen, naapuriini, työpaikalleni. Oikeastaan toivoisin, että heitä riittäisi joka ikisen suomalaisen naapuriksi ja työkaveriksi ainakin yhden henkilön verran per puupää. Se saattaisi piristää tätä synkkää ja nuhjuista tunnelmaa, joka yhteiskuntaamme vaivaa.

Pakolaiset eivät ole mitään meren mutaa, vaan ihmisiä, yksilöitä. He voivat olla ihania karismaattisia ihmisiä, kun on vatsa täynnä ruokaa ja kuivat vaatteet yllä. He voivat toki olla myös ikäviä ihmisiä. He voivat olla koulutettuja, tai he voivat olla täysiä juntteja. He voivat olla olleet lähtömaassaan rikkaita, köyhiä tai keskituloisia. He eivät kuitenkaan ole mitään samaa yhtä ruskeaa velliä, vaan jokainen heistä on ihminen, jolla pitäisi olla kuitenkin suurinpiirtein samanlainen arvo meidän kanssamme, lähtökohtaisesti.

En oikeastaan näe mitään syytä keskustelulle kansan suurimpien ja syvimpien keskustelijamassojen osalta. Heille on jo oma fooruminsa olemassa, minne voisikin jättää kaiken ylimääräisen ja aiheeseen liittymättömän hourailun: vessan seinä, Metro-lehden tekstiviestipalsta ja aamuyön tv-chatit.

Oikeastaan minunkin osallistumiseni keskusteluun on vähän siinä ja siinä, mutta voin sentään sanoa työskenteleväni työssä, jossa päivittäin opastan osaltani erilaisia maahanmuuttajia integroitumaan suomalaiseen tietoyhteiskuntaan. Yritän myös osoittaa heille hyviä puolia suomalaisesta kulttuurista, se vaan käy yhä vaikeammaksi.

Kyllä, liika internetin seuraaminen tekee minusta välillä kyynisen elitistin. En ymmärrä miksi helvetissä mihinkään yhteiskunnalliseen keskusteluun pitäisi ottaa ylipäätään mukaan jengiä, joka on aivan pihalla koko aiheesta! Se on vähän sama kuin jos opponenttina folkloristiikan – jotakin Kalevalan osa-aluetta käsittelevää – Pro gradu -tutkielmaa tehtaillessa olisi tyyppi joka olisi lukenut aiheesta Mauri Kunnaksen Koirien Kalevalan, ja joka raivoaisi kaiken aikaa naama punaisena siitä, kuinka hän kyllä on vähän paremmin perillä asiasta, koska hän on käynyt elämän koulun ja paiskinut hommia varastolla kuustoistakesäisestä asti ja saanut ekan kerran pillua jo samana kesänä kun aloitti nuo hommat.

No niin, koitanpa pysyä lopun blogitekstini ajan asiallisemmalla linjalla, vaikka kuinka kyllästyttääkin samojen asioiden vuodesta toiseen jankkaaminen, täysin asialinjoilta harhautuneiden ihmisten kanssa.

Olen ollut tässä blogissani joidenkin mielestä kenties kummallisen hiljaa tästä pakolaisaiheesta juuri nyt, kun netissä olemme saaneet seurata jälleen saman vanhan maahanmuuttohuutokilpailun kiihtymistä. Se johtuu siitä, että aivoni pyrkivät muodostamaan hätäratkaisuna oikosulun aina jos avaan sosiaalisen median kanavat tai vaikka jonkin keltaisen lehdistön uutisen, jonka otsikoinnin mukaan Oulussa oli ”täysi kaaos” päällä, kun vastaanottokeskukseen saapui noin viitisensataa turvapaikanhakijaa.

On iltapäivälehdille ominaisen tarkoitushakuista, että otsikkoon oli valittu juuri seurakunnan työntekijöiden kauhisteleva näkemys tilanteesta.

Ihan rehellisesti: oletteko koskaan tavannut seurakunnan työntekijöitä? (Minun piti muuten pysy asialinjalla, mutta petän taas lupaukseni, en aivan täysin pysty. Tämä liian herkullinen aihepiiri! Älkää ymmärtäkö väärin, seurakunta tekee kaikesta huolimatta paljon hyvää työtä monella saralla.)

Minä olen tavannut paljonkin seurakunnan työntekijöitä. Viimeksi työhöni ja lähiönuorisoon liittyvissä tilaisuuksissa.

Olen tehnyt erään olennaisen huomion seurakunnan työntekijöistä: heidän mielestään on aina ”aivan hirveä kaaos päällä”. Siihen riittää se, että on päälle viisi ihmistä jonottamassa yhdelle kahvitermarille, varsinkin jos kaikki porukassa eivät selvästikään ole seurakunnan työntekijöitä (tämän kerettiläisyyden voi paljastaa vaikkapa Better Not Born -yhtyeen t-paita tai jokin muu vastaava hienovarainen pukeutumiskoodi).

Olen siis vältellyt viime aikoina lukemasta liikaa nettiä. Sen sijaan käytin aikakonetta ja menin etsimään jotakin järkevää kannanottoa tähän typerään pakolaiskeskusteluun menneisyydestä (nykyisyydestä sitä kun ei tunnu löytyvän), niinkin kaukaa kuin vuodesta 2009, jolloin Suomessa vuodesta toiseen vellovasta aiheesta on julkaistu oikein pätevä kirja:

En ole rasisti, mutta… Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä (Toim. Keskinen, Rastas, Tuori)

Lukekaa se. Jos kaikki olisivat lukeneet tuon melko nopeasti luettavissa olevan, helposti ymmärrettävän kirjan jo vuoden 2010 tienoilla, olisi monet typerät keskustelunhaarat voitu jättää sikseen nykypäivästä.

Kopioin nyt kirjasta suurella vaivalla tähän – tämänkin hetken pakolaiskeskustelua leimaavien typeryyksien kannalta – olennaiset, Husein Muhammedin (edellä mainitun kirjan sivuille 136-138) kokoamat vastineet pakolaisia koskeville – mediassa esiintyneille – väitteille. Jätän pois tämän hetken keskustelua huonommin koskevat kohdat. Voitte huomata että samat ennakkoluulot leimaavat kaikkia pakolaisia koskevaa keskustelua edelleen yli kuusi vuotta myöhemmin:

1) ”Tieto Suomen sosiaaliturvasta houkuttaa turvapaikanhakijoita Etelä-Euroopasta.”

Etelä-Eurooppaan jää kymmeniä kertoja enemmän turvapaikanhakijoita kuin heitä tulee Suomeen. Monissa EU-maissa (esimerkiksi Kreikassa) alaikäiset elävät taivasalla eivätkä välttämättä pääse turvapaikkatutkintaan ollenkaan. Pakolaislapset pyörivät eteläisen Euroopan maissa kaduilla ihmis- ja huumekauppiaiden keskellä. Kun jutusta jätetään taustoitus pois eikä kerrota ollenkaan niistä syistä, miksi hakijat lähtevät eteläisen Euroopan maista Pohjoismaihin, koko ilmiöstä saa väärän kuvan.

…(kohta 2 käsittelee lääketietellisen iänmäärityksen tarkkuutta mitä en pidä mitenkään kovin tärkeänä asiana)…

3) ”Suomessa oleskeleva turvapaikanhakija saa toimeentulotukea liki kymmenkertaisesti esimerkiksi Saksaan verrattuna.”

Joissakin maissa turvapaikanhakijoille on järjestetty ruokailu. Suomessa hakijat joutuvat pärjäämään saamallaan minimitoimeentulolla ruoka- ja muista tarvikeostoksista. Suomessa joissakin vastaanottokeskuksissa kokeiltiin rahan maksamisen sijaan valmiin ruoan tarjoamista, mutta järjestely todettiin huomattavasti kalliimmaksi. Lisäksi jokainen voi miettiä, kuinka hyvin pärjäisi noin kymmenellä eurolla päivässä.

4) ”Suomesta saa diskorahaa.”

Jokainen tietää, että tämä on huono vitsi. Kukaan asiaa hiemna pidemmälle ajatteleva tuskin tosissaan uskoo, että ihminen jättisi kotinsa ja perheensä vain saadakseen diskorahaa toisessa maassa. Kuitenkin tällaisia väitteitä esiintyy julkisessa keskustelussa. Jostain käsittämättömästä syystä turvapaikanhakijanuoret eivät monen mielestä saa olla kiinnostuneita kaupungilla hengailemisesta, diskosta, tietokonepeleistä, vastakkaisen sukupuolen edustajista tai muista nuorten harrastuksista.

5) ”Täältä saa rahaa lähetettäväksi kotimaahan.”

Turvapaikanhakijat joutuvat maksamaan matkastaan keskimäärin 5000-15000 euroa. Kun ottaa huomioon, että kyse on ihmisistä, jotka pakenevat maista, joiden bruttokansantuote on paljon alhaisempi kuin Suomen, kyseessä voi olla jopa omakotitalon hinta. Ani harvalle turvapaikahakijalle kotimaastaan lähdön syynä on raha. Monet toki avustavat pienistä tuloistaan perhettä kotimaassa. Jos on valmis tinkimään omasta elintasostaan auttaakseen perheensä jäseniä, onko se huono asia? Joka tapauksessa kestää vuosia ennen kuin suurin osa turvapaikanhakijoista saa säästettyä moista summaa edes kattamaan taloudellista menetystä.

Aivan samoja käsittämättömiä väitteitä saa kuulla edelleen.

En usko että olemme päässeet kotimaisessa maahanmuuttokeskustelussa kovinkaan pitkälle siitä, mitä 1990-luvun alussa puhuttiin kansan syvissä riveissä somaleista. Moni somalipakolainen joutui esimerkiksi paremman puutteessa majoittumaan vuosia hotellihuoneessa. Suomalaiset onnistuivat olemaan tästäkin kateellisia, aivan kuten nykyään ollaan edelleen kateellisia etenkin kaikille yhtäläisestä sosiaaliturvasta!

Rehellisesti: kuka muka haluaisi asua hotellissa odotellessaan tuomiota siitä saatko asua ja työskennellä jossakin kylmässä, pimeässä ja muukalaisvihamielisessä takapajulassa?! Oikea lottovoitto! Oletteko koskaan käyneet hotellissa? Minä olen, monesti, en ole viihtynyt. Paljon mieluummin asun vaikka lähiökerrostalossa, kaikkein mieluiten jossain metsässä kaukana ihmismassoista, puutalossa.

Samoihin aikoihin 1990-luvun Suomessa levitettiin ahkerasti erästä Leea Virtasen teokseensa Ellun kana ja turusen pyssy – Kyllä kansa tietää (sivulle 156)  ylösmerkitsemää kaupunkitarinaa: jonkun tuttava oli ”vahingossa” päässyt kurkistamaan somalipakolaisen olan yli pankkiautomaattijonossa ja PYÖRTYNYT, kun näki kuinka huikeita summia tuolla pakolaisella oli tilillään.

Maahanmuuttotarinointi jatkui seuraavallakin vuosikymmenellä. 2000-luvun alussa Espoossa kohistiin betoniporsaista. Kaupunkitarinoissa horistiin kuinka muslimit olivat muka syypäitä näiden kaikkien rakastamien (?) betonipossujen* poistamiseen katukuvasta. Muslimeilla ei tietenkään ollut mitään tekemistä tämän asian kanssa.

* Suomessa vuosittain miljoonien elävien possuparkojen poistaminen alle vuoden ikäisenä elävien kirjoista ihmisten mahoihin ei moniakaan hetkauta.

Minä epäilen, että yksi kommentoijista – Kanta-Espoon seurakunnan kappalainen Marja-Liisa Nokelainen – oli kokenut porsaita esittävien possujen ilmaantumisen katukuvaan aiheuttaneen ”täyden kaaoksen”, ennen kuin esitti – alunperin todennäköisesti seurakunnan kaoottiseksi kehkeytyneen kahvihetken lomassa – mediaan päätyneen ja kaupunkitarinat käynnistäneen kommenttinsa betoniolioista mahdollisesti loukkaantuvista ”tietyistä etnisistä ryhmistä”. Kenties asiaa olisi sopinut kysyä näiltä mainituilta ryhmiltä itseltään? Vastaus olisi eittämättä aiheuttanut täyden kaaoksen seurakuntapiireissä.

Viimeksi näin kuinka sosiaalisessa mediassa pöyristyttiin jostakin maahan pyrkineestä irakilaisesta(?), joka oli ilmeisesti vedonnut omituisesti pääministeri Sipilään ja kertonut kurjista lähtökohdistaan. Intternetin maaham muutto asian tuntijoiden salapoliisiseura oli jäljittänyt kaveria tämän tekaistun oloiselle – asuinpaikaksi mainittu Beverly Hills – feissariseinälle asti ja paljastanut tämän ottavan pullisteluselfieitä salilla ja olevan kiinnostunut mauttomuuksista, kuten kauhusta (Teksasin moottorisahamurhaaja) sekä giltsien peffoista (Ass lovers).

Pakko myöntää, että muuten tyyppi vaikuttaisi harrasteiltaan aika paljon noin 18-vuotiaalta meikäläiseltä, mutta olen kovin vaalea, en ole koskaan edes käynyt Bagdadissa (tai Beverly Hillsissä), siihen aikaan en käynyt salilla ja kauhua sekä giltsien peffojakin katselin videolta lähinnä jurripäissäni.

Nuorena anarkistina en olisi missään nimessä myöskään vedonnut typerän käppämaan typerään käppäpääministeriin yhtään missään asiassa.

Meidän on turha väheksyä päätöksiä tekevien maahanmuuttoviranomaisten osaamista, elintasopakolaisille ei yleensä myönnetä turvapaikkaa:

”Esko Revon mukaan albanialaisten kohdalla on todettu, että turvapaikkaa on haettu taloudellisten syiden vuoksi. Revon mukaan silloin tällöin joissakin maissa leviää huhuja, joiden mukaan jossain tietyssä maassa olisi tarjolla helppoja turvapaikkoja tai työ- ja oleskelulupia.

Tänä vuonna olemme käsitelleet 263 albanialaista hakemusta. Kaikki päätökset ovat olleet kielteisiä”, Repo sanoo.”

Mikä motiivi siis jää jäljelle selvitellä netissä jonkun yksittäisen tyypin nettikäyttäytymistä? Nähdäkseni se on vähän sama kuin kyttäisin lorviiko kaupungin palkkalistoilla oleva naapurini töissä, vahtaako hän kenties konttorissa pornoa veronmaksajien rahoilla.

Toisin sanottuna: se on jonkun aivan muun hommaa kuin esimerkiksi tavallisen metsä-, varasto- tai rakennustyöläisen, ja tuo asia on parempi jättääkin osaavampiin käsiin.

Myönnetäänkö ihan suosiolla: (etenkin sosiaalisen) median perusteella me suomalaiset olemme täysiä juntteja. Uskon kuitenkin optimistisesti, että tämä on sosiaalisen median sekä iltapäivälehtien aiheuttama vääristymä. Se on kuitenkin se kuva mitä Suomesta ja suomalaisuudesta tällä hetkellä tarjoillaan. Siinä kehyksessä olemme tällä hetkellä täysiä itsekeskeisiä idiootteja.

Suomessa puuttuu tietoa ja ymmärrystä siitä mistä täällä kaikkein kiivaiten koko kansan suilla ”keskustellaan”, kun edes perusasiat eivät ole hallussa.

Uskomuksiin ja negatiivisiin ennakkolähtökohtiin perustuva keskustelu on vaarallinen yhteiskunnallinen kombinaatio. Sellaisella voi aiheuttaa ihan oikeata vahinkoa.

Mieti siis aina hetki oletko todella perillä asiasta jota kommentoit. Jos et ole perehtynyt aihepiiriin, jätä kommentoimatta, mene vaikka metsään lenkille, nauti luonnosta ja rauhasta. Nauti siitä, että lähimetsässäsi (jota onneksi toistaiseksi riittää meille ihan kaikille) saat olla ihan rauhassa internetiltä, vaikeilta yhteiskunnallisilta keskusteluilta, töissään verorahoilla laiskottelevilta naapureilta, pakolaisilta, Juha Sipilältä ja vihaisilta massoilta.

Mainokset

Tietoja jussinevalainen2013

Yhteiskunta, otan sen henkilökohtaisesti. Henkilökohtainen, syytän siitä yhteiskuntaa.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s