”Voit voittaa kaikki nämä fanatistiset palkinnot!”

Fanaattisuus on käsite, jolla voi teoriassa mäiskiä päin näköä silloin, kun ollaan perustellusti eri mieltä jonkin toisen henkilön kanssa vaikkapa jossakin yhteiskunnallisessa keskustelussa. Usein tämä verbaalinen astalo kaivetaan kuitenkin sanallisesta mailakassista silloinkin – tai varsinkin silloin – kun ollaan täysin ilman johdonmukaisia perusteita kipuamassa jonkinlaisen henkilökohtaisen moraalisen ristiriidan korottaman loogisen kynnyksen yli.

Olen törmännyt viime aikoina erilaisiin fanaatikkoihin ja joissakin suorastaan räjähdysherkissä yhteiskunnallisissa keskusteluissa minuakin on sihtailtu tällä leimasimella. Eräässä eläinsuojeluryhmässä toistuvasti vallitsevien näkemysten mukaan on kuulemma fanaattista esimerkiksi syödä pelkkiä kasvikunnan tuotteita ravinnokseen ja suositella tätä kaikille muillekin hyvänä yhteiskunnallisena toimintamuotona.

Päätin siis tehdä tutkimusretken fanatismin keskipisteeseen. Muistin nähneeni jossakin melko kotoisassa yhteydessä todellista fanatismia. Aloitin matkani järjestelmällisen kiihkomielisyyden ytimeen katsomalla ennen iltatyövuoroa hetken aikaa telkkarista juonnettua chattivisailua. En oikein tiedä kuinka hyvin onnistuin tavoittamaan sen todellisen fanatismin palon, minkä tuo sairas ilmiö sulkee tiheämassaiseen keskiöönsä. Fanatismi kyllä paistoi isoryntäisen, nuoren naisen puheessa ja koko konseptissa, mutta silmissä oli tällä kertaa jotenkin tyhjä, välinpitämätön katse ja ulosantikin hapuili ja harhaili.

Nainen oli silti hämmentävän omistautunut katsojien kannustamisessa sekä sen vakuuttelussa, että visailuun kannattaa ehdottomasti osallistua, ottaa puhelin käteen ja lähteä veikkailemaan, että mikähän lukema siitä tulee, kun kaikki ruudulla olevat numerot laskee yhteen (”Unohdin aiemmin sanoa, että muistakaa siis ihan kaikki numerot JA SYMBOLIT laskea mukaan!”).

Silti todellinen fanatismin palo tuntui olevan jonkinlaista nääntynyttä huomionjanoa, joka on jo kaikella holtittomalla, murhanhimoisella huitomisellaan tylsyttänyt leikkaavimman teränsä. Nainen oli kenties jo luopunut julkkisunelmastaan, tai sitten pahin hypomaniavaihe oli ohi ja hän toimi palkkansa eteen autopilotilla ennen vajoamista kohtalokkaaseen ja väistämättömään depressioon.

Mutta mikä olisi ilmiönä fanaattisempaa kuin nuori vähäpukeinen blondi – isotissinen chattivisailujuontaja – jonka turpa säksättää tuntikausia lakkaamatta kannustuksia osallistua visailuun, jossa voi voittaa jopa huikeat, koko elämän mullistavat tuhat euroa rahaa?

Juuri tämä analyyttisesti tarkkailemani juontaja oli vielä kaiken lisäksi sairaana töissä! Kuvaruudun kulmassa näkyvällä pöydällä käytettyjen räkäisten nenäliinojen pino kasvoi tasaisesti, vaikka naisparan niiskuttelu alkoi harvenemaan kenties kehon kuivumisreaktion seurauksena. Käheä äänikin alkoi jo vetelemään viimeisiään. Koko tilanne oli täysin abnormi.

Teki mieli soittaa jonnekin, että hakekaa se nyt pois sieltä, lepäämään kuume pois ennen kuin tyttöparka saa sydänlihastulehduksen tai vakavan rytmihäiriön ja kuolla kuukahtaa ruudun takana. Kuinka kauan kestäisi, että joku menisi hätiin jos tyttö vaikkapa menettäisi tajuntansa? Välittäisikö kukaan? Puolueettomana tutkijana jätin kuitenkin journalistisista syistä vaikuttamatta tapahtumien kulkuun. Tyttöparka säilyi onneksi hengissä rajatun tutkimusotantani ajan.

Koko ilmiö kuvastaa hyvin yhteiskuntamme banaalia alennustilaa ja välinpitämättömyyttä. Telkkarista näyttöaikansa suhteen lähinnä työttömille tai masentuneille eläkeläisille suunnattu chattivisailu on hämmentävä pula-ajan versio siitä vanhasta kunnon unelmasta, jossa seitsemällä oikein voi voittaa miljoonan.

On fanatismia uskoa telkkarivisailuihin. Fanatismi johtaa jonkinlaisesta lannistuneesta epätoivosta. Sekä ruudun takana että edessä ollaan sukellettu epätoivon syövereiden kautta ylös maniaan, jo aikaa sitten romahtaneen kapitalismin palvontaan, jossa on parempi tavoitella silmät kiiluen edes vaivaannuttavaa tonnin kertavoittoa tai tonnin kuukausipalkkaa – tai mitäköhän sellainen televisailun juontaja ikinä tienaakaan raskaalla työllään? – kuin tyytyä johonkin tavalliseen arkiseen hanttihommaan tai työttömyystukeen.

Nähdäkseni chattijuontajina pyörii enimmäkseen tyttösiä, jotka kuvittelevat olevansa ensimmäisellä tikkaalla matkalla todelliseen julkkiselämään; seuraavana huterana tikkaana kenties Large Brother tai joku muu televisiodokumentoitu nöyryytyskammio. Tyttöparat eivät tajua, että nämä tikkaat eivät suinkaan vie ylöspäin, vaan johtavat lähinnä alas, yhä syvemmälle lokakaivoon; yhteiskuntamme rikkaan, oudon ja pervon luokan kéllaritasolle, nuhjuiselle nistipatjalle, ikuisesti kerjäämään almuja raadollisia, raskaita sekä nöyryyttäviä palveluksia vastaan.

Yksi telkkarivisailujuontaja säväytti sosiaalisessa mediassa jokin aika sitten irtautumalla hetkeksi roolistaan ja raivostumalla kuvion valheellisuuteen, todeten ääneen koko visailujen mielettömyyden. Nähdäkseni tämä poikkeus lähinnä vahvisti säännön: miksi näitä visailuja on ylipäätään olemassa? Kuka niihin muka uskoo? Kuka niitä pelaa? Tuskin koko homma tappiolla pyörii tai jos pyörii niin sehän se vasta fanaattista touhua onkin!

Chattivisailut ovat siis yksi fanatismin muoto. Välillä on vaikea huomata sellaista fanatismia, joka on syvällä yhteiskuntamme rakenteissa. Medän on helppo huomata vierasperäinen uskonnollinen fanatismi; se kuinka uskonnolliset rakenteet pakottavat naiselle hunnun sekä sosiaalisen aseman ja leimaavat uskonnollisesta normista poikkeavat noidiksi.

Täällä lintukodossa taas nuoria julkisuudenkipeitä tyttösiä kasvatetaan noidiksi, jotka yrittävät lumota uskomaan tyhjiin unelmiin; meitä kaikkia syytämään rahamme milloin mihinkin paskaan.

Vakavampiakin fanatismin muotoja toki löytyy yhteiskunnastamme, jopa ruokapöydästämme ja vaatekaapistamme. Minun näkökulmastani arkipäiväinen kulutusyhteiskunnan toiminta on fanaattista. Se perustuu sekä köyhempien maiden riisikupeilta ryöväämiseen, toismaalaisen palkkatyöläisen kehnon tilanteen ja olemattomien työehtosopimuksien hyödyntämiseen sekä tuotantoeläinten laajamittaiseen tuottamiseen, orjuuttamiseen ja nuorena tappamiseen.

Mikäpä olisi fanaattisempi tuotantomuoto tuettavaksi, kuin koneisto jossa miljoonia eläimiä tuotetaan, kontrolloidaan ja murhataan nuorena vuosittain; vain siksi että saadaan kokea juuri tietynlainen päivittäinen, korvattavissa oleva kulinaristinen elämys ruokapöydässä. Se vaatii todellista uskoa, että uskoo toislajisuuden tekevän eläintuotannosta moraalisesti jotenkin merkittävästi erilaista verrattuna siihen, jos kohtelisimme samalla tavalla jotakin lihaksi ja maidon- tai vaikka karvantuottajiksi kasvatettua ihmisryhmää.

Tieteellisin perustein tarkasteltuna tällainen moraalinen, eläintuotannon oikeuttava johtopäätös on puhtaasti uskon asia. Se vaatii uskoa muun muassa siihen, että ihminen ei ole pohjimmiltaan eläin, vaan jotakin näkymättömiin asioihin perustuvalla tavalla korkeampaa. Tai kenties se vaatii uskoa siihen, että Suomessa tuotantoeläin voi hyvin ja että nykymittakaavan eläintuotteiden kulutusta olisi mahdollista jatkaa eläin- sekä ympäristöystävällisesti.

Muut kotoperäisen fanatismin muodot vaativat taustalleen esimerkiksi uskoa siihen, että meillä ei yksilöinä ja pieninä ihmisinä ole muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa oravanpyörässä juoksemista sekä uskoa siihen, että äänestämisellä olisi enemmän merkitystä kuin sillä minkälaista toimintaa tuet päivittäin rahallisesti tai mitä teet työksesi.
Monet myös uskovat siihen, että juuri se hänen viime kerralla täyttämänsä lottokuponki selättää kaikki todennäköisyyden lait ja nostattaa täyttäjänsä ryysyistä rikkauksiin.*

*Tosin ainakin Chuck Klosterman on pohtinut, että eihän ole olemassa mitään muita todennäköisyyksiä kuin fifty fifty: voitat sen miljoonapotin tai sitten et voita. Mielestäni tämä on kyllä syvällisen pohtimisen arvoinen asia.

Veikeintä onkin se, että minua syytetään yleensä fanatismista kun kritisoin ja kyseenalaistan edellä mainittuja ilmiöitä. Näin tapahtuu, vaikka olisin täysin kiihkoton sekä johdonmukainen ja kaikki argumenttini pohjaisivat tieteellisiin tutkimustuloksiin ja kyseenalaistaisivat kaikkien nähtävissä olevia, kaiken johdonmukaisuuden kanssa kolaroivia moraalisia ristiriitoja, joiden mukaan vaikkapa eläin on liian tyhmä ja alkeellinen kärsiäkseen siitä, että sen sosiaaliset, pitkäaikaiset suhteet evätään ja sen jälkikasvu viedään siltä heti syntymän jälkeen pois ihmisten maidonjuonnin tähden.

Minua on syytetty tietynlaisesta vihervasemmistolaisesta fanatismista myös silloin, kun olen kyseenalaistanut ajatuksen jonka mukaan yhteiskunnan päähänpotkitut olisivat vain laiskoja ja maahanmuuttavat pakolaiset ahneita ryöväreitä, jotka hyväksikäyttävät ”meidän” hienoa, kovalla työllä ylläpidettyä ja itse ansaittua systeemiämme.

Kenties olenkin fanaattinen joidenkin (en kyllä missään tapauksessa minkään puoluepoliittisten) asioiden puolesta. Joskus (harvemmin) olen ehkä fanaattinen jopa jotakin ilmiötä, kuten esimerkiksi fanatismia vastaan.

Yhtä kaikki valitsen kuitenkin jonkin älyllisemmän ja tyylikkäämmän fanatismin muodon, kuin halvan julkisuuden perässä juoksemisen taikka jonkin onnettoman jättipotin tavoittelun. Jos alan nyt työttömäksi, alkoholisoidun ja kaipaan aamuilleni harmitonta viihdettä telkkarista – kosketusta todelliseen tai edes keksittyyn maailmaan – niin paljon mieluummin katselisin idioottiboksistani vaikka pahojen henkien manaamista tai sivua teksti-tv 666 kuin onnettomia, aivot mädättäviä käppävisailuja, jotka vain todistavat kaiken sen kurjuuden ja raadollisuuden joka sivistyksemme naamioiden ja kulissien takana piileksii.

P.S. olemassaolevia punk-bändejä taas ujutettu tekstiin. Tässä tekstissä on yksi bändin nimi, josta on kirjoitettu tänne vain loppuosa ja joka alkaa kokonaisessa asussaan henkilön nimellä. 

Olen joidenkin vanhempien blogitekstieni kommenttikenttiin käynyt muuten hiljattain paljastamassa ujuttamiani bändien nimiä.

Mainokset

Tietoja jussinevalainen2013

Yhteiskunta, otan sen henkilökohtaisesti. Henkilökohtainen, syytän siitä yhteiskuntaa.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s